Σαν Σήμερα

20 Απριλίου του 1923

20 Απριλίου του 1923

Σαν σήμερα 20 Απριλίου του 1923, γεννιέται ο Αμερικανός περκασιονίστας, θρύλος της latin, jazz και mambo Tito Puente (Ernesto Antonio Puente Jr. 1923-2000), γνωστός και ως El Rey ή The King of Latin Music. Γεννήθηκε στην ισπανόφωνη φτωχογειτονιά του Harlem της Νέας Υόρκης από μετανάστες γονείς

Από πολύ μικρός μάθαινε να παίζει διάφορα όργανα με περιστασιακούς δασκάλους. Σε ηλικία 10 ετών επηρεασμένος από το παίξιμο του jazz drummer Gene Krupa ασχολήθηκε με τα percussions. Στα δεκατρία του έπαιζε ήδη στο γκρουπ του Ραμόν Ολιβέιρο και ζούσε με σχετική άνεση, αλλά δεν επαναπαύτηκε. Τον γοήτευαν πάντα οι μουσικοί που είχαν παιδεία και όταν άκουσε τον Κουβανό Ανσέλμο Σακάσσας να παίζει, πήρε την οριστική απόφαση να σπουδάσει κι αυτός μουσική. Εισήχθη στο Juilliard School of Music, όπου μελέτησε πιάνο, σύνθεση και ενορχήστρωση.

Παράλληλα όμως, τον ενδιέφερε και ο χορός, όπου και εκεί παρακολούθησε πρακτικά και θεωρητικά μαθήματα. Ήδη από το 1935, αυτός και η αδελφή Anna έγιναν μέλη «των αστεριών του μέλλοντος» μιας καλλιτεχνικής παρέας της γειτονιάς τους. Σε τέσσερις διαγωνισμούς, ο Tito τιμήθηκε για τις εξαιρετικές χορευτικές του ικανότητες. Σε όλη του τη ζωή υποστήριξε την άμεση σχέση της κίνησης και της μουσικής, δηλώνοντας συχνά πως χωρίς τον χορό η παρουσία του στο μουσικό στερέωμα δεν θα είχε λόγο ύπαρξης.

Μέχρι το 1942, όπου η καλλιτεχνική του πορεία ανακόπτεται από τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο καθώς κλήθηκε να υπηρετήσει στο στρατό, έπαιζε με τον Κουβανό πιανίστα Χοσέ Κορμπέλο. Το 1946 επανέρχεται στο προσκήνιο και το 1947 δημιουργεί μια ορχήστρα που την ονομάζει Piccadilly Boys και ηχογραφεί μαζί τους τον δίσκο Abaniquito με τον οποίο γνωρίζουν επιτυχία. Από το 1949 αρχίζει να πειραματίζεται με άλλα όργανα, τα congas, το βιμπράφωνο, τα claves, το σαξόφωνο και το κλαρινέτο, όπου για όλα φροντίζει να πάρει μαθήματα.

Η δεξιοτεχνία και η αυθεντικότητα του Puente προκάλεσαν παγκόσμιο ενδιαφέρον, ενώ μαζί του έπαιξαν κάποιοι από τους σπουδαιότερους μουσικούς της δεκαετίας του ‘50, μεταξύ αυτών οι περκασιονίστες- θρύλοι, Chano Pozo, Manny Oquendo, Patato Valdès, Càndido, Ray Barretto κ.α. Για αρκετά χρόνια, το Palladium Ballroom της Νέας Υόρκης όπου εμφανιζόταν, γέμιζε από τον κόσμο που συγκεντρωνόταν για να τον ακούσει και να χορέψει μαζί του σε ρυθμούς μάμπο και τσα-τσα.

Το 1956 ο Puente στρέφεται στη τζαζ και επιχειρεί το πάντρεμα της με μουσικά χαρακτηριστικά της λατινοαμερικάνικης μουσικής. Συνεργάζεται με ονόματα όπως οι Dexter Gordon, Lionel Hampton, Dizzy Gillepsie, σε δίσκους και συναυλίες, ενώ λίγο αργότερα συνεργάζεται και με τον μεγάλο Miles Davis. Κατά την δεκαετία του ‘60 γίνεται παγκόσμια γνωστός με την σύνθεση Oye como va, ένα τραγούδι που αργότερα θα διασκευαστεί από τον Carlos Santana.

Από το 1962 και για τριάντα χρόνια ταξίδεψε αδιάκοπα με το γκρουπ Latin Percussion Jazz Ensemble, ενώ αργότερα από το 1992, συνέχισε αυτό το μουσικό ταξίδι σε όλο τον κόσμο με τους Golden Latin Jazz All-Stars. To 1968 η αμερικάνικη τηλεόραση του αφιέρωσε ένα show με τον τίτλο “The World of Tito Puente”, το 1987 συμμετείχε στην ταινία «Μέρες Ραδιοφώνου» του Woody Allen, το 1992 υποδύθηκε τον εαυτό του στο φιλμ Mambo Kings, εμφανίστηκε σαν guest στην επιτυχημένη σειρά Cosby Show, ενώ με τη βοήθεια της τεχνολογίας έκανε ένα σύντομο πέρασμα και από τους Simpsons.

Κατά την διάρκεια της ζωής του ηχογράφησε 120 δίσκους, συνέθεσε 450 – 470 τραγούδια και ενορχήστρωσε περισσότερα από 2.000 μουσικά κομμάτια άλλων συνθετών, ενώ μέσα σε ένα διάστημα περίπου πενήντα ετών επαγγελματικής ζωής πραγματοποίησε πάνω από 10.000 ζωντανές εμφανίσεις. Κατά την διάρκεια της καριέρας του κέρδισε 6 βραβεία Grammy και το 2003 τιμήθηκε με το βραβείο “Grammy Achievement” για την συνολική προσφορά του στη μουσική. Το 1990 τιμήθηκε με τον τίτλο “National Medal of Arts” και το 1997 κέρδισε το δικό του αστέρι στο Hollywood Walk of Fame.

Οι τύμπαλες με τις οποίες έπαιζε στη τελετή λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Ατλάντα το 1996, φυλάσσονται στο National Museum of American History της Ουάσινγκτον. Ενώ ο δρόμος όπου γεννήθηκε, φέρει εδώ και χρόνια το όνομά του.

Μπορεί να τον αποκαλούσαν βασιλιά του mambo, της salsa, της latin-jazz, αλλά ο ίδιος αντιδρούσε και έλεγε : «Αφήστε με ήσυχο, δεν είμαι κανένας βασιλιάς, μη τα λέτε αυτά, δεν είμαι τίποτα, αφήστε με στα κρουστά μου».

Ηλίας Πελέκης

April 20th, 2017

No Comments

Comments are closed.